Usługi wliczają się do trzech głównych działów gospodarki narodowej, tuż obok rolnictwa
i przemysłu. Ich zasięg jest szeroki. Ogólnie przyjmuje się, że są to wszystkie świadczenia na rzecz innych osób, pozwalające im ułatwić codzienne funkcjonowanie.
Aktualnie, w Polsce rynek usług stale się rozwija, wobec czego klienci różnych firm nie mogą narzekać na to, że jeśli na czymś im zależy, to nie zostanie to spełnione.
Rodzaje usług
Usługi dzieli się przeważnie na dwie grupy. Są to usługi materialne oraz usługi niematerialne. Do usług materialnych wliczają się między innymi: handel, transport i łączność,
hotelarstwo i gastronomia, naprawy wraz z drobnym rzemiosłem, czy też inne świadczenia, bezpośrednio oferowane konsumentom. W grupie usług niematerialnych można natomiast wyróżnić: edukację, ochronę zdrowia, opiekę społeczną, działalność kulturalną i sportową,
a także działalność administracyjną. Dział usług w Polsce jest natomiast o wiele bardziej rozbudowany i właśnie dlatego wiele osób przekonuje się do tego, żeby z poszczególnych świadczeń korzystać. Warto też zwrócić uwagę na tak zwane nowe usługi oraz ich dynamiczny rozwój. Chodzi tutaj przede wszystkim o nowe technologie i Internet.
Rozwój usług w Polsce
Usługi w Polsce rozwijają się prężnie, z uwagi na to, jakie obecnie jest zapotrzebowanie konsumenckie, jak i w realiach codzienności. Zwłaszcza rynek usług rozwija się w miastach, co działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego, ponieważ wtedy, kiedy rozwijają się usługi, wtedy też rozwija się dane miasto. Jeszcze nie tak dawno większe znaczenie miał przemysł
i dalej są regiony w kraju, uchodzące za w większej mierze przemysłowe.
Natomiast, obecnie w polskich metropoliach, jak i w mniejszych miasteczkach da się zauważyć, że usługi wiodą prym. Przemysł aktualnie zajmuje się produkcją wielu wyrobów właśnie na rzecz usług, a usługi zajmują się obsługą przemysłu. W całości zaś przekłada się to na napływ siły roboczej do konkretnego miasta oraz to, że jest ono doskonale postrzegane. Przede wszystkim rozwój usług jest zauważalny po 1989 roku, kiedy to zaczęła funkcjonować w naszym państwie gospodarka wolnorynkowa. Wraz z tym pojawiły się w Polsce firmy handlowe, telekomunikacyjne i transportowe. Tym samym, polski rynek stał się o wiele bardziej atrakcyjnych dla zagranicznych inwestorów.
Branże usługowe mające największe znaczenie w Polsce
Można bez problemu wyróżnić branże usługowe, mające największe znaczenie w Polsce.
Są to: handel detaliczny i hurtowy, komunikacja i telekomunikacja, edukacja,
administracja państwowa, służba zdrowia, turystyka i finanse. Od kilku lat można też zauważyć, że dynamicznie rozwijają się technologie nowoczesne Hi – Tech. Firmy usługowe działają na nieco innych zasadach aniżeli firmy przemysłowe, o czym również warto pamiętać. Wiele firm przemysłowych ma zwykle jedną lokalizację, natomiast firmy usługowe coraz częściej dbają o to, by mieć siedziby w wielu miastach Polski, patrząc na to, jakie jest zapotrzebowanie konsumenckie. Ma to znaczenie między innymi dlatego, że klienci chcąc
z czegoś skorzystać i wiedząc, że dana marka radzi sobie świetnie, będą chcieli odwiedzić najbliższą filię. Równocześnie, rozwija się prowadzenie działalności przez Internet,
w związku z czym firmy stacjonarne reklamują siebie i swoje usługi za pośrednictwem stron www.
Statystyki na temat rynku usług w Polsce
Dotychczas pojawiło się wiele statystyk na temat rynku usług w Polsce, wobec czego można szybciej sprawdzić, jak rzeczywiście prosperują różne biznesy i co to oznacza dla przeciętnych użytkowników. Wobec tego, jeśli ktoś jest zainteresowany tym tematem,
to może wszystko sprawdzić, na przykład w Internecie. Szczególnie warty uwagi jest fakt,
że wraz z rozwijaniem się rynku usług pojawiła się konkurencja, co przełożyło się na poprawę ich jakości i dostępności. Można też dostrzec, że zanikają usługi rzemieślnicze i naprawy,
a rozwijają się nowoczesne technologie: telekomunikacja, handel internetowy oraz bankowość elektroniczna.