Sektor usług jest jednym z największych sektorów gospodarki, stanowiącym aż 80% produktu krajowego brutto. Wobec tego, nie jest dziwne, że od kilku lat wyraźnie podkreśla się,
jak duże jest znaczenie działań marketingowych w wyróżnieniu konkretnej firmy na tle innych. Dlatego też pojawiło się pojęcie marketingu usług, a więc działań mających na celu przyciąganie potencjalnych klientów do korzystania z usług, jakie proponują zakłady
z różnych branż. Warto poznać specyfikę marketingu usług, by przekonać się, że gdy ma się własną firmę to dobrze będzie wdrażać działania dzięki jakim rozwinie się własną działalność. Specjaliści od marketingu zajmą się tym, by dana firma miała spójny wizerunek
i świetnie sobie radziła w dobie tak sporej konkurencyjności.
Marketing usług w praktyce
Marketing usług w praktyce przejawia się zwłaszcza w stałej komunikacji z klientem,
a więc o informowaniu go o nowościach, zmianach, nagrodach, rabatach lub podziękowaniu za korzystanie z poszczególnych świadczeń. Wyróżnia się tutaj tak zwaną zasadę 3P,
a więc trzy fundamenty, jakimi są:
- pracownicy mający kontakt z klientem,
- proces rozumiany jako ciąg określonych czynności powiązanych ze świadczeniem usługi,
- symbole fizyczne, a więc otoczka usługi pozwalająca potencjalnemu klientowi ocenić jakość usługi i porównać ją z konkurencją.
Działania marketingowe skoncentrowane są zwłaszcza na komunikowaniu się
z potencjalnymi klientami, a także na rozpowszechnianiu informacji o usługach przy pomocy różnych kanałów komunikowania się. Kanały te mogą być tradycyjne, jak i też może chodzić o nowe formy, do jakich zaliczają się:
- zakłady usługowe,
- przychodnie,
- urzędy,
- banki,
- inne miejsca do jakich klient kieruje się osobiście,
- sprzedaż przez telefon,
- sprzedaż przez Internet.
Największe znaczenie ma promocja usług za pośrednictwem reklamy. Tutaj wyróżnia się kanały takie jak:
- radio,
- telewizja,
- prasa,
- Internet,
- ulotki,
- plakaty,
- billboardy.
Aktualnie ogromną rolę w promowaniu konkretnych usług odgrywa Internet.
Nie ma tutaj znaczenia, w jakim wieku są klienci, ponieważ coraz częściej osoby starsze również wiedzą, w jaki sposób korzystać z różnych świadczeń w świecie wirtualnym.
Promowanie usług w Internecie
Eksperci od marketingu podkreślają zgodnie, że do promowania konkretnych usług warto wybierać Internet. Może temu służyć posiadanie własnej strony, bloga albo profilu w mediach społecznościowych. Do tych kanałów internauci sięgają często. Zwłaszcza zaś jest to widoczne, kiedy chodzi o social media. Dlatego budowanie wizerunku w sieci warto zostawić specjalistom, którzy doskonale wiedzą, jak wszystkim pokierować. Branża w usług jest jedną z głównych i stale się rozwijających. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o usługi stacjonarne, czy może te w świecie wirtualnym. Internet daje natomiast nieograniczone możliwości wybicia się i nawet tacy przedsiębiorcy, którzy dotychczas byli do tego sceptycznie nastawieni, coraz częściej zmieniają zdanie i przekonują się do tego, aby wykorzystywać ten kanał promocji.
Usługi a marketing
Nie ulega wątpliwości, że branża usług może prężnie się rozwijać wyłącznie dzięki marketingowemu podejściu. Są to coraz częściej działania skoncentrowane na określonych grupach docelowych. Z tego względu warto kierować swoją uwagę na rozwój marketingu usług, gdy chcemy się wyróżniać pośród konkurentów z branży i nie obawiać o swoją pozycję. Klienci korzystający z określonych usług mają swoje oczekiwania co do tego,
z czego chcą korzystać. Świadomość konsumencka z roku na rok wzrasta i jest to dobra płaszczyzna do tego, aby rzeczywiście jak najdokładniej dookreślić swoją grupę docelową oraz starać się o uzyskanie pozycji lidera w swojej dziedzinie właśnie poprzez określone działania marketingowe. Usługi dotyczą wielu dziedzin i zawsze narzędzia promocji powinny być dopasowane do tego, czego oczekują klienci z konkretnych grup docelowych.
Wtedy można liczyć na to, że uzyska się zainteresowanie i przełoży się to na zyski.