Backlog to jedno z podstawowych pojęć w branży IT. W dosłownym tłumaczeniu, z języka angielskiego oznacza: „zaległość”. Zwykle posługują się tym terminem te firmy, jakie pracują na co dzień w modelu SCRUM. W praktyce, backlog oznacza zbiór zadań przyszłych,
z nadanym priorytetem. Jeśli więc praca bieżąca jest zakończona, to bierze się kolejne,
z backlogu jako najważniejsze. Odpowiedzialny za backlogi jest Product Owner,
a więc ta osoba, która wyznacza zadania dla danego zespołu.
Charakterystyka zadań w backlogu
Zadaniami w backlogu określa się wszystkie te obowiązki, jakie wpływają na dany produkt. Może to być zarówno wpływ pozytywny, jak i negatywny. Innym typem zadań są takie,
jakie domagają się przeprowadzenia researchu i jakie następnie wpływają na inne zadania. Chodzi tutaj również o stworzenie dokumentacji technicznej albo skonfigurowanie komputera. Każde z zadań w backlogu powinno być dokładnie opisane, wraz z zaznaczeniem tego, co ma być osiągnięte po jego realizacji. Podana powinna być również jego estymacja, czyli poziom skomplikowania tego zadania wraz z czasem potrzebnym na jego wykonanie.
Jeśli ktoś pracuje w systemie z backlogiem, to do odpowiedniej zakładki powinien zaglądać systematycznie. Zwykle bowiem zadań w backlogu przybywa. Często dzieje się też tak,
że niektóre z zadań lub z błędów są nieaktualne. W związku z tym, rzeczy niepotrzebne warto na bieżąco usuwać z backloga. Tym między innymi zajmuje się Product Owner.
Z kolei, zadaniem całego zespołu jest refinement, a więc pielęgnacja backlogu. Jest to zadanie podejmowane systematycznie, polegające na sprawdzaniu tego, czy informacje w każdym
z tasków są wystarczające. Później, na podstawie rzetelnych danych każdy task otrzymuje właśnie swoje estymaty, a więc oznaczenia trudności czas na wykonanie.
Rodzaje backlogu
Wśród szczególnych typów backlogów jest backlog produktowy, bazujący na tym,
że dodawane są w nim rzeczy, które pomagają stworzyć określony biznes. Jeśli zaś podane są wszystkie wymagania funkcjonalne, zadanie jest wówczas wrzucane do standardowego backlogu.
Pracując w metodologii SCRUM można będzie zauważyć, że każdy backlog będzie pojawiać się w nowym sprincie. Każdy sprint trwa zazwyczaj 2 tygodnie. Jeśli więc któremuś
z członków zespołu skończą się zadania, to powinien brać kolejne, znajdujące się na górze backlogu. Baclog sprintu, czyli sprint backlog to zadania bieżące, jakie są do wykonania.
W każdym ze sprintów znajduje się określona liczba zadań, ustalana na podstawie mocy przerobowych w danym teamie. Określane jest to jako capacity. Moce przerobowe uzależnione są przede wszystkim od ilości osób w konkretnym zespole, a także na podstawie poprzednich sprintów. Jak więc można zauważyć, backlogiem można zarządzać w dowolny sposób. Można to robić za pomocą karteczek samoprzylepnych, jak i z użyciem nowoczesnych narzędzi.
Cykl życia backlogu produktu
Cykl życia backlogu produktu zaczyna się wtedy, gdy właściciel produktu przedstawia wymagania związane z ostatecznym kształtem produktu. Następnie w backlogu wyznaczone są te zadania, jakie określa się mianem priorytetu. Backlog jest później przedstawiany na spotkaniu planistycznym sprintu, a poszczególne zadania przyjmowane są jako:
„do wykonania”. Zadania wykonane usuwane są z backlogu produktu i cykl rozpoczyna się od nowa. Dlatego też backlog nigdy nie jest kompletny. Jego charakter jest dynamiczny
i zmienia się wraz z tym, jak zmianom ulegają następujące parametry produktu:
- przydatność,
- funkcjonalność,
- przeznaczenie,
- konkurencyjność.
Bieżące monitorowanie backlogu pozwala na sprawne zarządzanie konkretnymi elementami. Backlogi są ważne, ponieważ każde zadanie jakie z nich zostanie wyodrębnione i zrobione oznacza postęp w pracy nad produktem albo nad określonym celem. Jeśli dane zadanie zostanie „odhaczone”, można śmiało przechodzić do kolejnych etapów. Backlogi są na równi ważne, zarówno organizacyjnie, jak i motywacyjnie. Dzięki nim firma może funkcjonować dokładnie tak jak należy.